Stima de sine(continuare)

E.Erikson(1950) concepe 8 stadii principale ale parcursului vietii.Fiecare stadiu presupune rezolvarea unei crize date de antinomii psihice traduse pe planul trairilor.

Stadiul 1.Incredere versus neincredere este specific primului an de viata.Increderea se obtine prin totalitatea conditiilor materiale care asigura o existenta civilizata,placuta,igienica,intr-un cuvant confortabila,prin grija parintilor de a-i ferii de situatii ce pot produce frica.Increderea dobandita in primul an de viata are efecte  in ceea ce priveste optimismul general in viata,pe termen lung.Neincrederea conduce la pesimism,ingrijorare,neincredere.

2.Autonomie versus indoiala si rusine.In aceasta perioada copii incep sa-si arate vointa si independenta,placerea de a efectua actiuni independente.Aceasta perioada caracterizeaza varsta de 1-3 ani.Sentimentul de rusine si indoiala se instaleaza cand aceste tendinte sunt prea rigid controlate sau aspru pedepsite.

3.De la 3 ani pana la intrarea in scoala(etapa prescolara) dominanta este este tensiunea initiativa versus vinovatie.In aceasta perioada copilul are un grad de autonomie,se confrunta cu un mediu social mai extins si primeste si accepta responsabilitati in legatura cu propriul corp ,jucarii,imbracaminte si invatarea de roluri sociale.Copiii care nu sunt solicitatii in a avea responsabilitati sau li se reproseaza prea mult lipsa initiativei pot avea sentimentul de vinovatie si anxietate.

4.Harnicie(straduinta)versus inferioritate-aceasta perioada este etapa scolii elementare.Copilul se confrunta,la modul serios cu insusirea de cunostinte evaluate sub forma de note.Entuziasmul si energia lor se canalizeaza inspre obtinerea de performanta.Pericolul in acest stadiu este etichetarea negativa a parintilor sau invatatorilor si se ajunge la sentimente de incompetenta,de aici la inferioritate si o slaba pretuire de sine.

5.Identitate versus confuzie de identitate,stadiu crucial,marcheaza perioada adolescentei in sens larg.In conformitate cu o diversitate de roluri(vocationale,in dragoste si prietenii)si a cailor de ale dobandi,adolescentii pot fi sfatuiti,dar lasati liberi si sa-si gaseasca indentitarea. O indentitate impusa sau neincercarea mai multor roluri poate conduce la o confuzie indentitara.

6.Intimitate versus izolare este perioada ce se refera la inceputul vietii de adult(20-30 ani).Acum sunt pe primul plan relatiile intense de prietenie si dragoste.Daca se ajunge la o autentica intimitate in aceste raporturi,la sentimentul ca “s-au topit(pierdut)unul in celalalt”perioada de tanar adult s-a depasit pozitiv,cu premise solide pentru o viata afectiva ulteriopara echilibrata.Daca nu,se ajunge la tristete,izolare cu urme adanci pentru mai tarziu.

7.Generativitate versus stagnare,perioada ce caracterizeaza anii de mijloc ai maturitatii(40-50).Acum grija principala este de a ajuta noua generatie sa se realizeze in viata.Daca considerii ca ti-ai facut datoria in acest sens,in calitate de parinte,dar nu numai,te inscrii in trairea a ceea ce Erikson numeste”generativitate”(de la generatie),pe cand contrariul inseamna stagnare.

8.Integritate versus disperare(dupa 60 de ani) facandu-si o recapitulare a vietii oamenii ajunsi la maturitatea tarzie sau batranete ajung la o concluzie cognitiv-afectiva.Daca bilantul este pozitiv au sentimentul integralitati,daca nu,pe cel al disperarii.Rezultatul analizei retrospective este dublu marcat de stadiile anterioare.Felul in care ai depasit situatiile critice specifice fiecarui stadiu determina conditia socioeconomica si mai ales,mentala in care esti la batranete si de aici evaluarea pozitiva sau negativa a propriei vieti.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s