Consilierea persoanelor cu c.e.s.

Consilierea persoanelor cu cerinte educationale speciale-Lefter Marcela

Andrei are 15 ani,are balbism tonicoclonic,este in clasa a 9-a la un liceu sportiv.El se opreste blocat in fata cuvantului(balbism tonic),repeta sacadat primele silabe(balbism clonic),depasind cu greu anumite cuvinte.Cea mai frecventa forma de balbism este cea tonico-clonica(mixta)Tulburarea de vorbire se accentueaza cand el vorbeste in public,cand i se atrage atentia asupra defectului,cand lumina este puternica,cand vorbeste cu necunoscuti,la emotii.Este mai putin intense cand el vorbeste cu persoane cunoscute,intr-o admosfera familiala,linistita,in semiintuneric.Dispare cand canta sau recita o poezie pe care o stie  foarte bine.Urmeaza tratament logopedic de o luna.De la inceputul clasei a 9-a balbismul s-a accentuat.Are alti colegii si profesori.Pentru a comunica cu ceilanti,atunci cand nu poate pronunta un anumit cuvant,recurge la semne cu mainile,pentru ca se blocheaza si intra in panica.Se balbaie mai mult cand este nervos,are emotii,oboist.In asemenea momente simte cum se inroseste in obraji,se simte coplesit de situatie.Este inteligent,are note bune,este comunicativ,este motivat pentru consiliere.Tatal este balbic.Are un frate mai mare.Relatiile cu ei sunt bazate pe intelegere si sunt bune.Mama are fata de Andrei o atitudine criticista,cicalitoare,hiperprotectoare.Obiectivele consilierii au fost acceptate de Andrei si de parintii lui,constand in:diminuarea nivelului de anxietate,inlaturarea miscarilor capului,”antrenarea in a vorbi mai calm si mai controlat”(Iolanda Mitrofan,Cursa cu obstacole a dezvoltarii umane,Editura Polirom,2003,pag.210)Am inclus tehnici de relaxare in demersul terapeutic,iar pentru diminuarea anxietatii am folosit tehnica imaginatiei dirijate,tehnici gestaldiste de constientizare si lucrul cu metafora.Pentru a asocia vorbirea rara,clara cu starea de relaxare si calm,Andrei  a vorbit cu voce tare in timpul relaxarii.In prima sedinta i-am indus o stare de relaxare profunda,cu imaginea unui loc,unde se simte bine,calm,relaxat.L-am invitat sa descrie tot ce vede,aude si simte.Andrei:Particip la un concurs de patinaj viteza,am in picioare cele mai bune patine ale mele,sunt imbracat intr-un costum care imi place mult.I-au pozitia de start,aud fluierul arbitrului si pornesc in cursa…imi pierd echilibru in timpul cursei,cad cat sunt de mare,aud colegii din tribuna exclamand dezamagiti.

Consilierul:Ce simti acum ?

Andrei:Mi-e rusine,sunt dezamagit,mi-e frica.Ma ridic si termin cursa,ultimul.

Am scos in evidenta darzenia de care a dat dovada,curajul de a continua cursa.

Consilierul:Din ce cauza te-ai dezechilibrat ?

Andrei:Am avut emotii,mi-am dorit sa am viteza mare si am neglijat pozitia corecta in timpul cursei.

Consilierul:Oricui i se poate intamplat ce ti s-a intamplat tie.Gandeste-te fara sa te grabesti la aceasta situatie care iti creaza teama.Gandeste-te la ea exact atat de mult cat sa simti un pic de teama.

Andrei:Sunt ingrozit,mi-e frica.(Dadea din maini a descurajare,capul il misca intr-o parte si alta,respiratia ii era precipitata,retraia situatia autentic,vorbea precipitat)

Consilierul:Imagineazati acum ca esti intr-un cinematograf  mare.Vizualizeaza-te pe ecran intr-un stop-cadru chiar inainte sa fi avut reactia de frica.

Andrei:Da,vad totul.M-am impidedicat singur,emotiile erau mari.

Consilierul:Imagineaza-ti acum ca plutesti in afara corpului si mergi in cabina de proiectie astfel incat sa te poti urmari pe ecran si ramai aici pana cand ti se spune sa o parasesti.Vei incepe sa rulezi un film alb-negru a ceea ce sa intamplat cu adevarat in acea situatie anxiogena si vizualizeaza-te trecand prin ea.Continua sa privesti acel film din cabina de proiectie pana agungi la finalul situatiei,cand trauma s-a incheiat,si iti poti da seama din filmul tau ca esti din nou in siguranta.Opreste in acest moment filmul,transforma-l intr-un stop cadru cu tine dupa incheierea situatiei traumatizante.Paraseste acum cabina de proiectie.Patrunde in imaginea statica de pe ecran si parcurge experienta in sens invers,ca si cum timpul s-ar scurge invers,Imagineaza-ti acest lucru foarte repede,in aproximativ o secunda si jumatate.Cand ai terminat.ridica-te,scutura bratele,misca corpul si inspira adanc.

Andrei:Sunt mai relaxat.

Consilierul:Gandeste-te acum din nou la experienta si observa-ti reactia.Evalueaza-ti teama pe o scala de la 1 la 10,unde 10 este intensitatea maxima.Daca teama este mai mare de 2 vom repeta intregul procedeu.(Steve Andreas,Charles Faulkner,NLP si succesul,Editura Curtea Veche,2006,pag.216)

Andrei:Ma simt mai increzator,mai multumit,si…nu ma mai balbai atat de mult.

In uratoarea sesiune,Andrei mi-a spus ca exista situatii in care se simte frustrat si blocat.L-am rugat sa gaseasca o situatie din trecut in care nu s-a descurcat asa cum ar fi dorit.Mi-a descris o situatie conflictuala dintre el si un coleg de cand era in clasa a 8-a.L-am rugat sa se intoarca la acea situatie,sa vorbeasca la timpul prezent si cu amanunte,sa spuna ce simte.

Consilierul:Retraieste situatia pas cu pas,dar asa cum ai vrea tu sa se intample,in momentul acesta.Andrei,cel de acum un an a simtit ura si manie fata de colegul sau,dar nu si Andrei cel de astazi.Transmitei lui Andrei cel de acum un an cum sa retraiasca situatia pentru a avea un efect pozitiv asupra lui.

Andrei:Merg spre tabla sa o sterg.Ma impiedic de un ghiozdan de pe jos de la piciorul unei banci il tarasc din cauza ca ma-m nimpiedicat de el.Colegul cu ghiozdanul s-a suparat si nu mai vorbeste cu mine,pentru ca i s-a rupt si un caiet atunci.II cer scuze .El spune ca ma iarta,dar sa fiu mai atent.In pauza vorbim ca niste prieteni.Ma simt multumit.

Dupa ce si-a revenit din relaxare:

Andrei:Luni ma voi impaca cu colegul meu.

In urmatoarea sesiune,am introdus lucrul pe metafora,unde Andrei a lucrat metaforic asipra fricii sale,reusind sa se elibereze de ea..In starea de relaxare Andrei isi imagina ca este la munte unde se simtea fericit.

Consilierul:Langa tine,pe partea dreapta este o poteca de munte.Este drumul vindecarii tale,pe care stii ca doresti sa urci.Spune-mi cum uric aceasta panta si ce simti.

Andrei:Se urca greu.Obosesc.Este greu,totusi.

Sesisez o nuanta de framantare in vocea lui,ezitare.Il incurajez sa urce mai sus.

Andrei:Gasesc o creanga rupta pe drum si mi-o fac toiag.Este un pic mai usor.Observ o prapastie langa drum,nu mai pot sa urc mi-e frica sa nu cad in ea.

A inceput sa se balbaie,pulsul usor accelerat.

Consilierul:Ai o sticla cu apa in rucsacul tau,oprestete si bea putin din ea.Incearca sa depasesti aceasta stare de panica.Sprijina-te bine in toiag.Priveste in jurul tau si observa ca drumul e sigur.

Andrei:Si as vrea sa urc si nu as vrea sa urc.Ma simt format din doua parti una care vrea sa urce,alta care vrea sa stea,pentru ca mi-e teama ca am sa cad.

Consilierul:Cine este aceasta parte din tine ?

Andrei:Reprezinta toate esecurile din viata mea,pe unele le-am uitat,pe unele le mai tin minte.

Consilierul:Aceasta parte se teme de un nou esec ?

Andrei:Da.

Consilierul:Inteleg ca in tine se afla o parte formata din toate incidentele din viata ta urmate de un esec si vrea sa te protejeze de un alt esec-sa-i punem un nume”Aparatoarea”,si o parte care vrea sa sa fii un invingator,sa-i spunem”Vindecatoare”.Amandoua partile iti vrea binele,fiecare in felul ei.Mai exista in tine o parte sa-I spunem”Creativa”care gaseste noi solutii in situatiile problematice,ca cea de acum.Invita cele trei parti din tine in subconstient,roaga-le sa gaseasca o solutie situatiei in care te afli in asa fel sa le convina tuturor.Dupa ce vor gasi solutia,transmite-o mintii tale constiente s-o puna in aplicare.( Iolanda Mitrofan,Cursa cu obstacole a dezvoltarii umane,Editura Polirom,2003,pag.212)

Andrei:Au gasit solutia.Voi urca mai departe.Prapastia nu este atat de aproape de drum si daca voi cadea nu este adanca,chiar nu este o prapastie este mai mult o vale.

Consilierul:Ce simti acum cand ai ajun in varf ?

Andrei:Simt ca sunt un invingator.Sunt fericit.

Consilierul:Traieste acesta stare de fericire.Fii constient de calitatile de care ai dat dovada in acest urcus:dorinta de a te vindeca,incredere,perseverenta,ele sunt ca niste resurse care te sustin in evenimentele din viata.

In urmatoarea sesiune,in timpul relaxarii,ne-am intors la imaginea pantei de mute.El se lanseaza in fantazare,descrie cum ajutat de toiagul sau pe care si l-a facut dintr-o ramura de stejar urca mai usor poteca de munte,descrie cum se simte mai puternic si mai pregatit pentru drum.Simte vindecarea aproape,traieste fericire.I-am spus sa personifice cele doua parti care i-au aparut in sesiunea trecuta,pentru ca mai are ceva de invatat din acest eveniment si sa retraiasca impasul.Mi-a spus:partea ce vrea sa urce este un tanar de 18 ani,puternic,care vorbeste perfect,il incurajeaza sa mearga mai departe,iar cel care il trage inapoi este un copil de 10 ani,care spune sa ma las pagubas ca va fi un alt esec,ca voi da gres.Sunt eu la varsta de 10 ani cand balbaiala s-a agravat si a aparut ticul,varsta cand am cazut in prapastie.

Andrei:Prapastia este creata de stres,suparare,oboseala.Am cazut in ea la 10 ani.

Consilierul:Vorbeste-mi despre aceasta suparare pe care o simteai la 10 ani.

Andrei:Ma suparau notele mici obtinute la scoala,certurile cotidiene ale parintilor.

Consilierul:Ce semnifica pentru tine varsta de 18 ani.

Andrei:Atunci ma voi vindeca,voi termina liceul,voi scapa de el,o sa ma odihnesc.

Consilierul:Lasa sa intre in dialog cele doua parti din tine.

Andrei:Eu,cel de 10 ani vrea sa raman in aceasta stare de oboseala,de stres pentru ca ma-m obisnuit cu ea.Cel de 18 ani vrea sa-l invete pe cel de la 10 ani sa invete sa se odihneasca,sa sa simta bine si el,sa priveasca cu incredere spre viitor si apoi ma vor lasa sa-mi continui drumul pentru a ajunge in varf.

Consilierul:Cum se simte Andrei,cel de 15 ani acum ?

Andrei:Mai odihnit un pic,cel de 18 ani l-a invatat sa nu o mai bage in seama pe mama cand il cearta.

Andrei,prin dialogul ale celor trei parti din el,a lucrat asupra stresului avut la 10 ani,si-a spus trairile negative pe care le are fata de mama sa si felul in care vede el iesirea din situatie.Varsta de 18 ani,pentru el reprezinta ca va fi liber de tutela parintilor,reprezinta eliberarea din mediul familial conflictual,care dupa parerea lui ii mentin un discomfort cotidian.

Concluzii:

Andrei va continua consilierea,el se afla de asemenea in tratament logopedic.In aceasta perioada a invatat sa se relaxeze,sa vorbeasca mai calm,mai controlat si are mai multa incredere in el.Un obiectiv neatens este cel de a detensiona relatiile dintre baiat si mama sa.Am combinat in acest caz tehnica expresiva de fantazare cu cele gestaldiste de focalizare,lucrul pe matafora,exercitii de respiratie ampla,completa.

Bibliografie:

1.Iolanda Mitrofan,Cursa cu obstacole a dezvoltarii umane,Editura Polirom,2003,

2.Steve Andreas,Charles Faulkner,NLP si succesul,Editura Curtea Veche,2006.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s