Proteinele (sau protidele)

Corpul uman nu are rezerve de proteine asa cum are de glucide si lipide.Celulele organelor se uzeaza si sunt inlocuite in mod constant,de aceea alimentatia trebuie sa furnizeze in fiecare zi cantitatea necesara de proteine (aflate intr-o permanenta reinoire) pentru intretinerea diferitelor sisteme si organe. Multi oameni cred ca proteinele se gasesc doar in carne si peste (alimentele cele mai scumpe) si raman mirati cand afla ca fasolea (de exemplu) este foarte bogata in proteine.Proteinele sunt formate dintr-o inlantuire de aminoacizi care uneori include si o molecula straina (glucide,lipide,ioni,etc.).Unii aminoacizi pot fi sintetizati de organism,insa altii,numiti esentiali,nu pot fi sintetizati,trebuie obtinuti neaparat din alimentatie.Aminoacizi esentiali sunt in numar de 8,iar aminoacizi care intra in compozitia proteinelor sunt in numar total de 20.Aminoacizii esentiali sunt:histidina,arginina,izoleucina,leucina,lizina,metionina,

treonina,fenilalanina,triptofan,valina.Acesti aminoacizi se gasesc in combinatii de proteine vegetale si in alimente de origine animala.Proteinele de origine animala contin toti aminoacizii,deci au o valoare nutritiva mai mare decat proteinele de origine vegetala,cu atat mai mult cu cat sunt si mai bine digerate.O alimentatie vegetala(pentru a acoperi tot necesarul de proteine) trebuie sa fie suficient de variata,pe cand un singur tip de carne(sau peste) furnizeaza toate proteinele necesare.Nevoile reale de proteine sunt in functie de varsta,sex si de activitatea desfasurata.Pentru sportivii de performanta valorile sunt intre 0,8 si 1,8g/kg/zi.In organismul nostru toate enzimele,toti hormoni,anticorpii,etc,sunt proteine.Muschi sunt constituiti,in parte,din proteine.Ele sunt indispensabile pentru majoritatea functiilor biologice.In organism nu exista rezerve de aminoacizii si in caz de carenta,organimul mobilizeaza aminoacizii din proteinele muschilor pentru asigurarea functiilor vitale,ceea ce duce la topirea masei musculare.Cea mai bogata leguminoasa in proteine de calitate este soia.Pentru a avea un regim alimentar echilibrat in proteine,vegetarianul sau persoana care mananca putina carne sau peste trebuie sa asocieze mai multe vegetale complementare,pentru ca numai proteinele animale contin toti aminoacizi necesari organismului uman.Surse animale de proteine:carne,peste,oua (proteine”ideale”),lapte si produse lactate.Surse vegetale de proteine:fasole,bob,porumb,grau,orez,nuci,migdale,arahide,cartofi,etc.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s