Despre vitamine

Se cunosc 13 vitamine diferite,in prezent.Toate sunt identificate prin litere(la care se adauga,eventual un numar) sau printr-un nume.Sunt doua tipuri de vitamine:liposolubile si hidrosolubile.Cele hidrosolubile se dizolva in apa:asta inseamna ca ele se pierd in apa in care se fierb alimentele.Prima vitamina:vitamina A, a fost descoperita in anul 1931 de Paul Karrer care a primit  premiul Nobel in 1938 pentru descoperirea sa.In zilele noastre alimentele au o calitate scazuta din cauza folosirii pesticidelor,a exploatarii intensive a solului,netratarii acestuia cu ingrasaminte naturale,a poluarii,a culegerii legumelor si fructelor inainte de a ajunge la maturitate.In felul acesta aportul zilnic de vitamine este diminuat,pentru ca legumele si fructele sunt mai sarace in minerale si oligoelemente.Tratamentele efectuate inainte ca legumele si fructele sa ajunga pe masa noastra afecteaza calitatea micronutrientilor.Medicii ne prescriu adesea suplimente de vitamine,dar ele fiind adesea multivitaminice,nu corespund intodeauna perfect carentelor.Vitaminele pot fi cumparate fara reteta din farmacii,iar unele se gasesc chiar si in supermarketuri.Consumul lor fara control nu este lipsit de riscuri.Vitaminele A si D sunt liposolubile,ele sunt stocate in grasimea din corpul nostru,fiind extreme de greu sa fie eliminate.De aceeea trebuie avut grija,mai ales  cu vitaminele A si D si cand ne hotaram sa urmam o cura de vitamine trebuie dicutat cu medicul.Stiati ca hipervitaminoza C duce la aparitia calculilor renali ? Hipervitaminoza A poate provoca la adult voma,cefalee,tulburari de comportament,tulburari hepatice,leziuni cutanate.Hipervitaminoza D,pe termen lung poate provoca insuficienta renala,iar intoxicatia cronica se manifesta prin depuneri de calciu la diferite organe.Principali factori care influenteaza calitatea fructelor si a legumelor sunt:poluarea aerului,tipul de sol,tipul de ingrasamant folosit,utilizarea pesticidelor,in functie de regiune soarele are o influenta foarte mare.

Lista vitaminelor
-Vitamine liposolubile:A(retinol);D(calciferol);E(tocoferoli);K(filochinona);Vitaminele liposolubile pot fi stocate si in tesuturile adipoase.Excesul de vitamine liposolubile este eliminat mai intai in bila,mai apoi prin scaun.

-Vitamine hidrosolubile:B1(tiamina);B2(riboflavina);B3(niacina);B5(acid pantotenic);B6(piridoxina);B8(biotina);B9(acid folic);B12(cobalamina);C(acid ascorbic).Excesul de vitamine hidrosolubile se elimina prin urina.

Betacarotenul este precursorul vitaminei A,are o mare putere antioxidanta,in special cand este asociat cu vitaminele C si E.Vitamina A este indispensabila sanatatii;carenta de vitamina A este principala cauza a orbirii in lume.Transformarea betacarotenului in vitamina A are loc la nivelul intenstinului,dar numai si numai in caz de necesitate in functie de nevoile organismului.Deci se poate bea oricat de mult suc de morcovi vrem nu ne dauneaza. Se gaseste mult betacaroten in rosii,varza,morcovi,toate fructele galbene(pepene galben,grepfrut,caise,etc.).Vitamina A se gaseste in anumite uleiuri(ulei de ficat de morun),in ficatul animalelor si in unt.In cantitati mai mici se gaseste in oua,lapte,branza.Vitamina A si betacarotenul sunt foarte sensibile la oxidare.Vitamina C este cunoscuta de toata lumea.Este faimoasa pentru actiunea ei preventiva impotriva racelii.Lipsa de vitamina C se manifesta printr-o boala foarte grava:scorbutul,care se manifesta la primele semne prin oboseala,sangerarea gingiilor si a nasului.Scorbutul a ucis foarte multi marinari-hrana marinarilor,peste si fructe de mare,este complet lipsita de vitamina C.Ea are un rol fundamental in formarea tesutului conjunctiv(principalul tesut care sustine organele si componenta esentiala a cartilajelor,tendoanelor,valvelor cardiace,tecilor musculare).De asemenea vitamina C este unul din principalii agenti reductori-se opune oxidarii.Asta inseamna ca ea contracareaza actiunea radicalilor liberi.Foarte multi oameni de stiinta ii atribuie vitaminei C un rol impotriva racelii,colesterolului,schizofreniei,astmului si alergiei.Ea se gaseste in majoritatea fructelor si legumelor.Vitamina C,este foarte fragila,este distrusa atat de lumina cat si de caldura.50% din vitamina C se distruge cand preparam un compot sau un piure.Ar fi ideal sa gatim legumele necojite,cu foarte putina apa sau la aburi si sa le consumam imediat dupa aceea.Este foarte interesant ca vitamina C naturala si cea sintetica sunt perfect identice.Deci,ne putem satisface necesarul de vitamina cu ajutorul tabletelor de vitamina C.Luata in doze mari,vitamina C,nu reprezinta un pericol,dar daca face-ti un consult medical este bine sa-ti informezi medicul ca faci o cura de vitamina pentru ca poate influenta rezultatul unor analize.Medicul de la laborator,daca nu este prevenit poate sa te declare diabetic,sa te suspecteze de cancer,ori de o boala renala.Vitamina E este cunoscuta ca vitamina fertilitatii si a gestatiei,ea se numeste si tocoferol.Prezinta o importanta deosebita deoarece este un agent antioxidant(inlocuieste vitamina C atunci cand aceasta este epuizata din organism).Vitamina E se gaseste in uleiurile vegetale,dar se pare ca vitamina C din ele este mica,ajungand doar pentru a le proteja de oxidare.Deci uleiurile vegetale ofera consumatorului o cantitate foarte mica de vitamina E pentru uz propriu.Alimentele,care se pare ca furnizeaza cea mai mare cantitate de vitamina E sunt uleiul din germeni de grau,alunele si migdalele.Vitamina E sintetica nu este absorbita la fel de bine ca vitamina naturala si poate fi chiar nociva.Medici ne recomanda suplimente produse pornind de la vitamina naturala.Pentru a recunoaste o vitamina naturala este suficient sa citim indicatiile de pe cutiile de medicamente.D-alfa-tocoferol,d-alfa-tocoferil-acetat,acid d-alfa-tocoferil succinic,RRR-alfa-tocoferol,daca scrie asa pe cutie este vorba de vitamina E naturala.Daca insa scrie:dl-alfa-tocoferol sau acetat de all-RAC-alfa-tocoferol este o vitamina sintetica.Uleiul devine ranced daca este lasat mult timp la lumina,asa cum de alt fel se intampla si cu un mar sau cartof care sunt lasate la aer devin brune.Un  metal expus actiuni aerului,ploii,frigului,caldurii:rugineste,se oxideaza.La fel se intampla cu corpul omenesc,oxigenul atat de vital reprezinta si o otrava.In corpul omenesc oxigenul declanseaza reactii chimice in cursul carora organismul produce radicali liberi.Asemenea reactii au loc incontinuu,ele dureaza o fractiune de secunda:compusii pierd un electron(proces ce se cheama oxidare) si incearca sa-l recupereze pentru a redeveni stabili.Radicalii liberii au o durata de viata scurta si un grad ridicat de reactivitate.Radicalii liberi au un rol de protectie-in conditii normale-impotriva agresiunilor si se opun microorganismelor patogene.Flavonoizii(substante prezente in coaja plantelor,cerealelor,legumelor,semintelor) au un important efect antioxidant,stopeaza imbatranirea provocata de radicalii liberii.Flavonoizii mai au si o actiune antispastica,antiinflamatorie,antialergica si protectoare a vaselor sanguine.In conditii de poluare sau expunere indelungata la soare radicalii liberii sunt produsi in cantitatii foarte mari si devin toxici pentru organism-pielea are de suferit imbatranind,etc.Cancerul,multe boli cardiovasculare(placile de aterom),degenerari cerebrale(boala Alzheimer),bolile endocrine(diabetul) au cauza productia excesiva de radicali liberi numita”stres oxidativ”.Putem reduce numarul radicalilor liberi consumand alimente cu proprietati antioxidante,care au un rol preventiv insa,deci trebuiesc consumati din timp.Sunt numeroase mecanisme interne care se opun radicalilor liberi,ca exemplu este actiunea anumitor enzime,ca glutation reductoza.Dar ce este un radical liber ? Este un atom sau o molecula care a pierdut un electron,lucru ce face ca respectiva molecula sa fie foarte instabila.Electroni liberii,in cantitati mici,au o actiune protectoare pentru ca joaca un rol important in distrugerea celulelor incapabile sa mai functioneze si a caror acumulare in corp ar putea da nastere unor probleme.In concentratii mari,electroni liberi,sunt responsabili de imbatranirea celulelor adica,bolile neurologice,cardiovasculare,endocrine,etc.Dar,care sunt acele procese care genereaza electroni liberi ? Respiratia si digestia.Mai sunt si situatii involuntare generatoare de electroni liberi:infectiile,alergiile,inflamatiile.Iar situatiile voluntare sunt:fumatul,expunerea la soare,stresul,Organismul se impotriveste producerii de radicali liberi prin numeroase reactii chimice.Ne putem ajuta consumand alimente antioxidante:acele alimente care contin,in principal flavonoizi,vitaminele A,C si E.Baza unui regim antioxidant este dieta mediteraneana.Particularitatile acestei diete se datoreaza anumitor alimente nutritive:betacarotenoizii,vitamina C,vitamina E,polifenolii,seleniul si zincul.

-betacarotenoizii(sau provitamina A):pepene galben si rosu,caise,morcovi,rosii,mandarine;

-Vitamina C:citice,legume verzi,fructe rosii;

-vitamina E:ulei de masline,de porumb,rapita,floarea-soarelui;

-seleniu:peste(ton),lapte,cereale,legume,carne;

-zinc:crustacee,peste,galbenus de ou,carne;

-favonoizi:ceai,naut,ceapa,struguri,fructe,legume.Datorita taninului si polifenolilor din compozitia lui,ceaiul verde are un puternic rol antioxidant.Pentru chinezi,acest ceai este”elixirul nemuririi” iar pentru arabi este”whisky-ul beduinilor”.”Doua cesti de ceai au o actiune antioxidanta mai puternica decat 200g fructe proaspete”.(Cum renuntam la fumat fara sa ne ingrasam,Gheorghii Grigorieff,Sebastien Bailly,pag.150,Editura Polirom,2006)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s