O scrisoare pierduta de I.L.Caragiale,scurt comentariu

Unul dintre marii clasici ai literaturii romane,I.L.Caragiale,dramaturg si prozator,a fost un observator lucid si ironic al societatii din vremea sa,un scriitor realist si moralizator,exceptional creator de tipuri si scene de viata.Prin schitele si piesele sale de teatru a realizat o adevarata”comedie umana” a moravurilor societatii romanesti de la sfarsitul secolului al 19-lea si inceputul secolului al 20-lea.”O scrisoare pierduta”este o comedie de moravuri in care sunt satirizate aspecte ale societatii contemporane autorului,fiind inspirata din electorala din anul 1883.Comedia este o specie a genului dramatic,care starneste rasul prin surprinderea unor moravuri,a unor tipuri umane sau a unor situatii neasteptate,cu un final fericit.Incadrandu-se in categoria comediilor de moravuri,prin satirizarea unor defecte omenesti,piesa prezinta aspecte din viata politica si de familie a unor reprezentanti corupti ai politicianismului romanesc.Ca specie a genului dramatic,comedia este destinata reprezentarii pe scena,dovada fiind”Lista cu Persoanele”de la inceputul piesei si indicatile scenice,singurele interventii directe ale autorului in piese.Textul dramatic este structurat in 4 acte si 44 de scene,fiind construit sub forma schimbului de replici intre persoanej .Titlul comediei pune in evidenta contrastul comic dintre aparenta si esenta .Pretinsa lupta pentru putere politica se realizeaza, defapt, prin lupta de culise , avand ca instrument santajul politic: o scrisoare pierduta.Articolul nehotarat  “o” indica atat banalitatea intamplari ,cat si pierderea succesiva a aceleasi scrisori in situati diferite , dar cu acelasi efect .Timpul si spatiul de desfasurare a actiuni sunt limitate, intamplarile petrecanduse “in capitala unui judet de munte in zilele noastre” adica in timpul alegerilor parlamentare din 1883 intr-un interval de 3 zile.Modurile de expunere predominante sunt dialogu si monologu ,iar indicatile scenice au rol narativ si reprezinta o modalitate de a caracteriza direct persoanajele.Intamplarile,evenimentele se caracterizeaza printr-un conflict ,simtit de la primele scene ale piesei .Prin desfasurarea actiuni se urmareste prezentarea fazelor acestui conflict.Ca orice comedie ,”o scrisoare pierduta” provoaca rasul spectatorilor prin surprinderea moravurilor a unor timpuri umane sau a unor situatii neasteptate.Conflictul dramatic consta in contfruntarea pentru puterea politica a 2 forte opuse : reprezentanti puteri:Stefan Tipatescu,Zaharia si Zoe Trahanache , Farfuridi si Branzovenescu si gruparea din opozitie in frunte cu Nae Catavencu .Conflictul are la baza contrastul dintre cea ce sant si cea ce vor sa para personajele,intre aparenta si esenta.Acest conflict de declanseaza odata cu amenintarea lui Catavencu de a publica scrisoarea si evolueaza treptat pe masura ce-i santajeaza pe Zoe ,Trahanache si Tipatescu .Conflictul se stinge atunci cand scrisoarea revine la Zoe si prin intermediul cetateanului turmentat,iar Catavencu ,de posedat de obiectul santajului accepta conditile impuse de Zoe.Conflictul principal antreneaza cu sine si conflicte secundare:Farfuridi si Branzovenescu temanduse de tradare intra in disputa cu Tipatesc cu Zoe si cu Trahanache,apar neintelegeri intre Zoe si Tipatescu,intre Farfuridi si Catavencu ,intre Tipatescu si Catavencu.In aceasta opera dramatica,actiunea este vesela,iar desnodamantul este fericit,persoanejele fiind antrenate intr-un conflict de interes,nu de principi sau de aspirati , ce se rezolva iprintr-o lovitura de teatru : propunerea lui Agamnenon Dandanache , candidatul treimi de la centru in actul al 3-lea .Rezumatul :comicul este o categorie estetica avand ca efect rasul declansat de contrastul dintre aparenta si esenta ,pretenti si realitate ,dintre cea ce este si cea ce vrea sa para un personaj.In comedia “O scrisoare pierduta” se intalnesc diferita tipuri de comic:de moravuri ,de caractere,de situatie,de nume,de limbaj.Personajele comendie actioneaza stereotip simplist ca niste marionete lipsite de profunzime sufleteasca ,fara a evolua pe parcursul actiuni ,fara a suferi transformati psihologice fiind considerate personaje “plate” acestea prezinta trasaturi ce permit incadrarea lor intr-o tipologie.Caragiale este considerat cel mai mare creator de tipuri din literatura romana ,personajele fiind prezentate intr-o viziune clasica cu o dominanta de caracte .Criticul Pompiliu Constantinescu stabileste 9 clase tipologice care pot fi incadrate si personajele comediei “O scrisoare pierduta” .Astfel,Trahanache reprezinta tipul incornoratului,Tipatescu-primul-amorez,donjoanu ,Zoe este chochet ,femeia adulterina,Catavencu-tipul demagogului Farfuridi-prostul fudul si altele.Scritorul depaseste cadrul comediei clasice avand capacitatea de a individualiza personajele prin comportament prin limbaj si nume, prin statutul social si psihologic.Prin lista cu persoanele de la inceputul piesei si prin indicatile scenice,personajele sunt conturate in mod direct , iar caracterizarea indirecta se realizeaza in special prin comicul de limbaj.Comedia starneste rasul in fiecare scena aproape cu fiecare replica .Autorul a avut intentia de a contribui prin ras la indreptatirea defectelor umane si a societatii,comedia avand asa dar moralizator.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s